What does "En alldeles vanlig scrappare" means?
The answer is " Just an ordinary scrapper" :-)

tisdag, maj 22, 2012

Ibland blir fel benämningar rätt, fast det är fel :-)

Jag upptäcker till min glädje att det är fler än jag som uppmärksammat att vi människor använder eller skriver fel ord i olika sammanhang.

Min akilleshäl är när det skrivs fel på ordet lugn och jag tror att vi alla har något som "retar" oss.

Min goda vän Pia (SmultronPia) har uppmärksammat hur vi i scrapvärlden slarvigt använder ordet masker/mask i alla sammanhang. Och hon har ju helt rätt!!

Tack Pia!! Jag använde rätt uttryck redan med barn i lågstadieålder för 30 år sedan, men nu gör vi inklusive mig själv, fel. (Jag ska inte kasta sten i glashus!)

Själv retar jag mig på mig själv, som kallar mig DT ...hmmmm....betyder ju designteam...och det består ju fler än mig...Ha ha ha...jag är ju en av flera i ett DT (desingteam)..eller DT-gäng ...ha ha ha....jo, jo designteamgäng...

Hjälp mig...vad säger vi mer för direkta felaktigheter i vår hobby??? :-)

Ett Ps! bara....jag har förstått att AoS (Allt om Scrap - nättidning) har bett Pia ta bort sitt eget inlägg i sin egen blogg. För mig är det totalt främmande att göra så, så av stöd till Pia (som inte ens vet detta, kanske blir hon ledsen på mig, men det tar jag), så publicerar jag detta.
För jag förstår INTE vad det farliga är, när man bara gör ett förtydligande av en direkt felaktighet....

Så AoS, ni har förlorat en läsare i mig, för jag är allergisk mot ert förhållningssätt.
Ni är välkomna att försöka be mig ta bort mitt blogginlägg också!!

Nedan har jag lånat av Pia, men gå och läs hennes inlägg och titta samtidigt på allt fantastiskt hon skapat!!

Om du har ett papper och klipper ut en cirkel i pappret är själva cirkeln en "mask"


Det som blir kvar är är ett papper med ett hål i, dvs en Stencil.



 
Detta var det farliga som Pia inte fick skriva i sin blogg......................................

5 kommentarer:

Unknown sa...

Tack Jannike! Jag är inte ute efter att smutskasta någon utan bara förtydliga sånt som jag irriterar mig på. /Pia

Unknown sa...

....och kanske man ska säga DT-medlem för att slippa den förvirringen?? :) /Pia

Rosjen sa...

Jag vet och jag förstår inte hur man ens kan irritera sig på det och DT-medlem, riktigt bra! :-)

Marja Seidemo sa...

Jag har också förtydligat några saker...:-)

http://www.missdeerest.blogspot.se/2012/05/hets-mot.html

Monika sa...

Hej
Jag är chefredaktör på Allt om scrap och som sådan skulle jag vilja förtydliga några saker i sammanhanget.

Jag tror att vi alla i allra högsta grad känner till att det råder yttrandefrihet i vårt land. Det står alla fritt att skriva och säga vad de vill så länge det inte är kränkande mot andra människor. Vad som upplevs som kränkande är olika för olika personer, ett exempel kan vara att få läsa att man inte har koll på det man skriver för att ett ord i en sista mening av en lång artikel blivit felaktigt utbytt vid sättningen av tidningen.

Marja som skrev artikeln som Pia opponerar sig emot kände sig påhoppad och kränkt av att hela hennes artikel påstods vara felaktig när det i själva verket var ett ord i nedersta stycket som blivit fel. Med anledning av det lämnade Majra följande inlägg till Pia:
"det vore trevligt om du kunde ta bort de sista raderna i inlägget då det framgår i artikeln att jag vet skillnaden mellan mask och stencil".

Allt om Scrap har inte bett Pia ta bort någonting, däremot har en person som känt sig kränkt av ett inlägga vänligt bett om rättelse. En vädjan som varken publicerats i Pias blogg eller hörsammats.

Däremot tar Allt om Scrap avstånd från kränkningar av alla slag. Vi accepterar inte att våra designers smutskastas på grund av ett korrekturfel. Det som gäller för dig och dina vänner gäller även för våra designers - vanlig mänsklig respekt. Bara för att någon skriver en artikel i en tidning ger det ingen annan en automatisk rättighet att komma med personliga påhopp av det slag Pia gjort. Pia har även fått ett svar av mig men inte heller detta svar har publicerats. Jag klistrar in en kopia här för din kännedom. Det jag skriver som svar till Pia gäller naturligtvis även dig.

Vänligen
Monika
---


"Vad roligt att du läser Allt om Scrap, en tidning som ges ut gratis, helt utan kostnad för läsaren och helt utan ersättning för dem som arbetar med tidningen.

Att få feedback på våra artiklar är alltid lika välkommet, men det kan vara kul för dig att veta att vi alla arbetar ideellt med tidningen, lägger ner mycket av vår fritid och energi på den och om tryckfelsnisse varit framme så beror det oftast på att ingen av oss har tidningen som heltidsarbete utan gör det i mån av tid och ork. Vi kan bara be om ursäkt om vårt tryckfel gjorde dig upprörd.

Du är alltid lika välkommen med dina synpunkter direkt till redaktionen och vi för gärna in en rättelse i tidningen. Vi tar också gärna emot färdiga artiklar och alster för publicering så om du känner att du vill dela med dig av dina specialkunskaper är du välkommen.
Hälsningar
Monika
Chefredaktör"